Forum CLAN OF THE QUENNS Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Rastafari Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Sqter
Moderator
Moderator



Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 73 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: $31200623am06 = 23am31UTC( Powrót do góry

Moze kogos to zainteresuje:

Doktryna rastafariańska opiera się na dwóch głównych zasadach. Pierwsza z nich to mówi o tym, że Jah Ras Tafari jest Żywym Bogiem, Królem Królów i Panem Panów, Zwycięskim Lwem z Plemienia Judy. Druga przedstawia Afrykę (symbolizowaną przez Etiopię) jako ojczyznę, w sensie materialnym, duchowym intelektualnym i kulturowym, Braci Rasta. Ich głównym celem powinno być dążenie do repatriacji, nie tylko w sposób dosłowny, czyli osiedlania się na kontynencie afrykańskim, ale przynajmniej kultywowania tradycji, przywracania religii, odrzucania wzorców dyktowanych przez babilońską cywilizacje zachodu. Zasady te łączą się ze sobą, bo według Rasta repatriacja dokonać się ma dzięki boskiej mocy Haile Sellasje. Pozostałe reguły są przyjmowane za zasadzie absolutnej dobrowolności i przestrzeganie ich, lub nie, nie jest warunkiem uczestnictwa we wspólnocie. Wynika z tego, że tyle jest różnych wersji rastafarianizmu ile jest rastafarian. Istnieje jednak wiele symboli, pojęć, koncepcji, które są akceptowane przez większość. Ruch rastafari posiada trzy wymiary wzajemnie na siebie oddziaływujące i przeplatające się ze sobą. Są to: wymiar społeczno-polityczny, kulturowy i religijny. Rastafari nie jest formalną organizacją, przynależność do ruchu Rasta określona jest na podstawie poglądów i opinii na jakiś temat, lecz wyznaczona właśnie przez te trzy wymiary życia. Jest to realnie istniejąca wspólnota dzieci Jah skazanych na życie w niewoli Babilonu, życie właśnie jest jedynym świadectwem wspólnoty. Jest ono największą wartością dla rastafarian. Musi ono być jednak świadome, przebiegać w harmonii z naturą, innymi ludźmi, Bogiem i przede wszystkim własnym sobą. Rastamani nie wiedzą nic o śmierci, ale o życiu wiecznym. Jak twierdzi Tzaddi Wadadah I "(..) tak zwana śmierć nie jest ostateczna, przydarza się w życiu.". O tym jak cenne jest życie mówił Peter Tosh: "Jeżeli myślisz o śmierci - wówczas umiera twoje myślenie. Dlatego ważniejsze jest myślenie o życiu. Życie jest darem, który należy przyjąć i wypełnić, dlatego też staje się ono misją, przesłaniem. Wszyscy chcą iść do nieba, ale nikt nie chce umierać. Nieprawda, ze do nieba idzie się przez śmierć, jeśli tak myślisz to nie znasz prawdziwej wartości życia". Przewodnikiem przez życie dla rastafarian jest Pismo Święte. Dostarcza ono przykładów, terminów służących do opisywania świata i licznych opowieści. Jednak rastafariańska "opowieśą biblijna" różni się nieco od tej jaką proponuje oficjalna chrześcijańska teologia. Protoplastami czarnej rasy byli Salomon i Saba, wszyscy zaś prorocy, łącznie z Chrystusem to kolejne 322 wcielenie samego Boga Jah. Ostatnim ziemskim jego wcieleniem jest Jah Ras Tafari to jego moc doprowadzi do całkowitego uwolnienia swojego ludu, "prawdziwie" czarnych potomków plemienia Izraela, cierpiących w niewoli Babilonu. Dzień Sądu, na który rastafarianie kładą szczególny nacisk, musi nadejść niebawem. Wtedy spełniš się słowa apokaliptycznej wizji św. Jana, która oznacza upadek Babilonu i nadejście raju, zwanego Zion. Rastafarianie wieżš, że żyją w zdominowanym przez białych Babilończyków świecie. Żyją na nim uwikłani przez system księża hipokryci, nauczyciele uczący kłamstw, obłudni politycy, ludzie wywołujący wojny, tworzący podziały i wyznaczający granice, wywyższający siebie i poniżający innych. Babilon symbolizuje stan świadomości, który czyni ludzi niewolnikami, dlatego walka z nim jest taka ciężka, jest on bowiem niewidzialny, atakujący dusze i umysły niepostrzeżenie, dzień po dniu, mamiący ułudą prawdziwego życia w zakłamanym społeczeństwie, którego jedynym bogiem jest tak naprawdę pieniądz. Zion jest jego przeciwieństwem, symbolizuje utraconą ziemie przodków i rajski okres, który zapanuje na ziemi po upadku Babilonu. Wstęp do raju nie jest konsekwencją dobrych uczynków, rodzajem nagrody za dobre życie, którą otrzymuje się po śmierci. Jest on nieunikniony i spełni się po upadku Babilonu, który według biblijnej przypowieści musi w końcu nadejść. Na razie jednak rastafarianie skazani są na życie w Babilonie i nieustanną a walkę z nim. Jednak pojęcia walki nie należy przyjmować zbyt dosłownie, bo wtedy staniesz się narzędziem w rękach szatana. Są różne metody walki. Może zdarzyć się, że kto� uderzy ciebie, lub że ty uderzysz kogo�. Ale może być i tak, że ci którzy biją - walczą ze sobą. Sprawą rastamana jest widzieć to z odpowiedniej odległości i upominać ich, przez wzgląd na Jah, który prowadzi nas do życia pełnego miłości, nie zaś do śmierci i zniszczenia. Wiele osób myśli, ze wystarczą karabiny i silna armia aby zapanował pokój. A jest przecież tak, że jeśli pobijesz jakiego� złoczyńcę to myślisz ze zwalczyłeś zło. Najważniejsza jednak walka toczy się w Tobie i nikt inny tylko ty decydujesz czy żyjesz w Babilonie, czy jesteś już w Syjonie. Musisz wybrać, czy wybierasz dobro czy zło, służenie systemowi czy Jah. Rasta walcząc z Babilonem, próbują się od niego jak najbardziej odizolować na przykład poprzez życie w zamkniętych niewielkich społecznościach (komunach lub po prostu w rodzinach). Życie w komunie umożliwia pracę, która nie służy systemowi tylko bezpośrednio członkom wspólnoty, dla przykładu uprawa ziemi, wychowywanie dzieci, rzemiosło lub sztukę. Praca w armii czy w fabrykach służy Babilonowi, tak samo jak zajmowanie się polityką nie dotyczącą bezpośrednio własnej społeczności. Bardzo istotna jest również dieta, należy unikać konserwantów i żywności przetwarzanej przemysłowo, alkoholu i leków. Według zasad I-Tal powinno się spożywać głównie zboża, owoce, warzywa, małe ryby i drób, najlepiej z własnej hodowli. Leki mogą być zastąpione przez zioła, głównie marihuanę, której przypisywane jest szczególne znaczenie, nie tylko lecznicze. Zażywanie marihuany sankcjonizuje Biblia: "I sprawił Bóg, ze wyrosło wielkie drzewo owoc rodzące, a pośrodku ogrodu drzewo życia i drzewo poznania dobra i zła" (Genezis, 2.9) "I wywiodę dla nich bujna roślinność, tak że już nie będą ofiarami głodu w kraju ani już nie będą znosić zniewag narodów" (Ezechiel, 34.29). Palenie marihuany ma przede wszystkim znaczenie obrzędowe, tak jak dla katolika palenie kadzideł w swoim kościele. Jest ona darem Boga, co zaświadcza wiele fragmentów Biblii. Każdy kto zażywa ganje posiąść może dar życia i dar wiedzy. Wiele rastafarian pali ganje aby lepiej zrozumieć Biblie, widzieć prawdziwe jej znaczenie. Charakterystycznym zjawiskiem łączących wszystkich ratsamanów, poza paleniem zioła, są dready. Różnie tłumaczy się pochodzenie tej nietypowej fryzury. Horace Campbell uważa, że jako pierwsi zaczęli nosić dreadloki członkowie komuny Pinacle, zainspirowani fryzurami bojowników Mau Mau z Kenii. Popularniejsza jest teza, że dready mają kojarzyć się z głową lwa, prze co wzbudzają podziw i grozę wszystkich, którzy staną na ich drodze. Rasta to przecież symboliczna reinkarnacja lub imitacja lwa w ludzkiej formie. Zarówno twarz, ciało jak i duchowa konstrukcja ma przypominać to królewskie zwierzę. Sam Haile Sellasje zwany jest przecież Zwycięskim Lwem z Plemienia Judy. Wizerunek tego zwierzęcia jest bardzo często wykorzystywany w przeróżnych sytuacjach, jak na przykład zdobiąc przedmioty codziennego użytku, okładki płyt muzycznych, widnieje on często na fladze Etiopii. Nie obcinanie swoich włosów i bród i pozwalanie im na swobodny wzrost nakazuje również Biblia: "Nie będziecie swych włosów ścinać w kółko" (Kpł 19.24), wiele osób tłumaczy noszenie dreadów jako zastosowanie się do powyższego nakazu. Nie jest t jednak wytłumaczenie przekonywujące gdyż w innym fragmencie napisane jest: "Czyż sama natura nie poucza nas, że hańbą jest dla mężczyzny nosić długie włosy?" (1 Kor. 11.14). Duży wpływ na Jamajską ludność Afroamerykaską mogli wywrzeć również Hindusi, którzy przywieśli na Jamajkę swoje obyczaje i kulturę, między innymi koncepcję "Shadu" - zawsze poszukującego ascety, świętego człowieka za skołtunionymi włosami, zwanymi właśnie dreadami. Swoja odrębność Rastamani próbowali podkreślić strojem. Nie chodziło tu o jakiś typowy krój czy styl, ale o barwę. Zazwyczaj były to kolory czarny, zielony, czerwony i złoty. Trzy pierwsze są oficjalnymi kolorami czarnej rasy, złoto natomiast symbolizuje królewską dumę i godność, a także niezliczoność dzieci Jah, których jest tak wiele jak ziarenek piasku na pustyni. Niektórzy zwracają również uwagą na materiał z jakiego ubranie jest wykonane. Muszą to być naturalne tkaniny jednak z wyjątkiem skóry, którą pozyskuje się przecież ze zwierząt. Niezależność i odrębność widoczna jest więc we wszystkich przejawach życia, począwszy od koncepcji Boga, na wyglšdzie i stroju skończywszy. Inna jest również mowa Rastafarian, tak zwana "Rasta talk". Przypomina ona slangową odmianę angielskiego, jednak nie jest ona zrozumiała dla niewtajemniczonych zarówno białych jak i czarnych. Bogata jest w wiele niezrozumiałych zwrotów, podstawowy i majšcy szczególne znaczenie to zwrot "I'n'I" (Ja i Ja). Litera i jednocześnie liczba "I" ma dla Rastafarian największą moc, siłę i znaczenie. Jest to ostatnia litera w słowie "Rastafari", jest częścią tytułu Jego Cesarskiego Majestatu (His Imperial Majesty) Haile Sellasje I. Jest tak ważna, że Rasta nie powie "I go somewhere" tylko "I'n'I go somewhere", aby zawrzeć i podkreślić obecność Jah w nim. Przez cały czas kiedy mówi "I'n'I" zawiera również swoich braci Rasta. Podsumowując, ten rozbudowany zaimek wieloosobowy "Ja" oznacza również wspólnotę "My" oraz związek Boga i człowieka. Zaimek ten występujący jako przedrostek lub przyrostek służy do tworzenia innych słów, na przykład wyraz "Unity" zastępowany jest przez "Inity" czy "International" przez "I'n'Inational" lub wyraz "Total" może być zastšpiony przez "Ital". Rasta starają się w swojej mowie unikać zwrotów i wyrazów nacechowanych ujemnie, negatywnie. Dla przykładu zamiast mówić "understanding" Rastaman powie "overstanding". Podyktowane jest to następującą zasadą. Angielskie "understanding znaczy zrozumienie, czyli przej�cie na poziom wyżej ("over") a nie niżej ("under").


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jacinho
Szeregowiec



Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 39 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wawa-Praga-PLN SzmulkI

PostWysłany: $31200623pm06 = 23pm31UTC( Powrót do góry

Przeczytalem cale Razz nawet ciekawe Razz;]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Velemir
Administrator
Administrator



Dołączył: 08 Gru 2005
Posty: 188 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: $31200623pm06 = 23pm31UTC( Powrót do góry

omg całkiem sporo tego Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)